λυκίσκος οφέλη ιδιότητες παρενέργειες

Λυκίσκος: Οφέλη, ιδιότητες και παρενέργειες

Ο λυκίσκος (humulus lumpulus) εκτός από το ότι δίνει γεύση στην μπύρα, πιστεύεται ότι προσφέρει και οφέλη για την υγεία.

Πολλά από αυτά τα οφέλη αποδίδονται σε ενώσεις που βρίσκονται στους οφθαλμούς του φυτού σε σχήμα αγκινάρας, συμπεριλαμβανομένων των φλαβονοειδών ξανθοχουμόλη και 8-πρενυλναρινγενίνη και των αιθέριων ελαίων χουμουλένιο και λουπουλίνη.

Στην εναλλακτική ιατρική υπάρχει η πεποίθηση ότι αυτές οι ενώσεις έχουν αντιφλεγμονώδεις, αντι-αγχωτικές, αναλγητικές (ανακουφιστικές από τον πόνο) ιδιότητες. Και κάποιοι από αυτούς τους ισχυρισμούς υποστηρίζονται από τις έρευνες.

Ποια πιθανά οφέλη προσφέρει ο λυκίσκος;

λυκίσκος οφέλη

Απαραίτητο συστατικό στην παρασκευή μπύρας για περισσότερα από 1.000 χρόνια, ο λυκίσκος έχει χρησιμοποιηθεί για ιατρική χρήση από τους μεσαιωνικούς χρόνους. Σήμερα, οι βοτανολόγοι και οι κατασκευαστές συμπληρωμάτων διατροφής ισχυρίζονται ότι η προσθήκη λυκίσκου σε μια δίαιτα μπορεί να βελτιώσει τη συνολική υγεία και ακόμη και να αποτρέψει ορισμένες ασθένειες.

Ας δούμε τι δείχνουν οι έρευνες

Λυκίσκος και αϋπνία

Οι πρώτοι γιατροί παρατήρησαν ότι όσοι συμμετείχαν στην συλλογή του φυτού κουράζονταν πολύ εύκολα κατά τη διάρκεια της συγκομιδής και υπέθεσαν ότι μια κολλώδης ρητίνη που εκκρίνεται από το κομμένο φυτό προκάλεσε αυτό το αποτέλεσμα.

Τα τελευταία χρόνια, οι επιστήμονες επιβεβαίωσαν ότι το χουμουλένιο και η λουπουλίνη που βρίσκονται στον λυκίσκο έχουν ήπιες ηρεμιστικές ιδιότητες που μπορεί να έχουν εφαρμογές στην ιατρική.

Μερικές μικρές μελέτες έχουν διερευνήσει τις επιπτώσεις του λυκίσκου στους κύκλους ύπνου-εγρήγορσης χρησιμοποιώντας μη αλκοολούχα μπύρα.

Σε μια μελέτη του 2012 που δημοσιεύτηκε στο PLoS One, οι νοσοκόμες που εργάζονταν εκ περιτροπής ή νυχτερινές βάρδιες έλαβαν μπύρα χωρίς αλκοόλ με βραδινό για δύο εβδομάδες. Οι ερευνητές παρακολούθησαν τα μοτίβα ύπνου των συμμετεχόντων με ένα βραχιολάκι ύπνου και διαπίστωσαν ότι η μπύρα όχι μόνο τους βοήθησε να κοιμηθούν 8 λεπτά γρηγορότερα, αλλά και μείωσε τα επίπεδα άγχους.

Αυτά τα αποτελέσματα είναι παρόμοια με μια μελέτη του 2014 σε 30 φοιτητές.

Η μελέτη διάρκειας τριών εβδομάδων χρησιμοποίησε ερωτηματολόγια δείκτη ποιότητας ύπνου για να καθορίσει τις συνήθειες ύπνου. Μετά την πρώτη εβδομάδα, οι μαθητές κλήθηκαν να πίνουν μη αλκοολούχα μπύρα με το δείπνο για τις επόμενες 14 ημέρες. Οι συγγραφείς της μελέτης αναφέρουν σημαντική βελτίωση στις βαθμολογίες ύπνου καθώς και στον χρόνο που χρειάστηκε για να αποκοιμηθεί.

Άλλες έρευνες έχουν επικεντρωθεί στη χρήση λυκίσκου μαζί με βαλεριάνα για τη θεραπεία της αϋπνίας. Σύμφωνα με μια ανασκόπηση μελετών από την Αυστραλία το 2010, ο συνδυασμός λυκίσκου με βαλεριάνα μπορεί να βοηθήσει στη θεραπεία της αϋπνίας.

Το άνθος του λυκίσκου χρησιμοποιείται για ιατρική χρήση για περισσότερα από 2.000 χρόνια για να βοηθήσει στη διαχείριση μιας ποικιλίας παθήσεων

Από τις 16 μελέτες που εξετάστηκαν, οι 12 διαπίστωσαν ότι ο συνδυασμός βελτίωσε την ποιότητα του ύπνου και μείωσε τον χρόνο που χρειαζόταν για να αποκοιμηθεί.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτό μεταφράστηκε σε δυόμισι ώρες επιπλέον ύπνου τη νύχτα και σε μείωση κατά 50% στον αριθμό των νυχτερινών αφυπνήσεων. Αυτές οι επιδράσεις μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευεργετικές σε άτομα με εναλλασσόμενες βάρδιες και μπορεί ακόμη και να αποδειχθούν χρήσιμες για τη θεραπεία του ήπιου άγχους.

Ο λυκίσκος σε συνδυασμό με βαλεριάνα και πασιφλόρα μπορεί να είναι μια αποτελεσματική εναλλακτική λύση στα συνταγογραφούμενα φάρμακα ύπνου. Μια μελέτη του 2013 συνέκρινε  υπνωτικό χάπι με ζολπιδέμη με ένα φυτικό συνδυασμό λυκίσκου, βαλεριάνας και πασιφλόρας, και τα δύο βρέθηκαν εξίσου αποτελεσματικά.

Λυκίσκος και εξάψεις

Το φλαβονοειδές 8-πρενυλναρινγενίνη που βρίσκεται στον λυκίσκο ταξινομείται ως φυτοοιστρογόνο —μια φυτική ένωση που μιμείται τη δραστηριότητα της γυναικείας ορμόνης οιστρογόνου .

Πιστεύεται ότι η 8-πρενυλναρινγενίνη μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση της οιστρογονικής δραστηριότητας στο σώμα, ξεπερνώντας τα συμπτώματα υποοιστρογονισμού (ανεπάρκεια οιστρογόνων).

Δεδομένου ότι οι εξάψεις και οι νυχτερινές εφιδρώσεις που συνήθως συνοδεύουν την εμμηνόπαυση οφείλονται σε πτώσεις των οιστρογόνων , ο λυκίσκος μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφισή τους.

Σύμφωνα με μια μελέτη του 2010 από τη Φινλανδία, οι γυναίκες στην εμμηνόπαυση παρείχαν μια σειρά οκτώ εβδομάδων με εκχύλισμα λυκίσκου μείωσαν τις εξάψεις, τις νυχτερινές εφιδρώσεις και ακόμη και τη χαμηλή λίμπιντο σε σύγκριση με εκείνες που παρείχαν εικονικό φάρμακο. 

Επιπλέον, το εκχύλισμα φάνηκε να το κάνει χωρίς κάποιες από τις αρνητικές επιπτώσεις της παραδοσιακής θεραπείας ορμονικής υποκατάστασης (HRT), όπως φούσκωμα, κράμπες στα πόδια, δυσπεψία, πονοκεφάλους.

Λυκίσκος και καρδιαγγειακή νόσο

Η αθηροσκλήρωση , που συχνά αναφέρεται ως σκλήρυνση των αρτηριών, είναι μια κατάσταση κατά την οποία η συσσώρευση πλάκας μέσα σε μια αρτηρία μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό.

Η ένωση ξανθοχουμόλη στον λυκίσκο πιστεύεται ότι έχει αντιεπαναστενωτική δράση, που σημαίνει ότι μπορεί να βοηθήσει στη χαλάρωση των αιμοφόρων αγγείων και στη βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος.

Μια μελέτη του 2012 από την Ιαπωνία διαπίστωσε ότι τα ποντίκια που τρέφονταν με εκχύλισμα ξανθοχουμόλης λυκίσκου είχαν σημαντικές αυξήσεις στην «καλή» λιποπρωτεΐνη υψηλής πυκνότητας (HDL) χοληστερόλη, που αντιστοιχεί σε μειωμένο κίνδυνο αθηροσκλήρωσης. 

Επιπλέον, οι αυξήσεις παρατηρήθηκαν σε έναν τύπο HDL πλούσιου σε απολιποπρωτεΐνη Ε, μια πρωτεΐνη που είναι κεντρική για τον μεταβολισμό του λίπους και την πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων.

Αυτά τα ίδια αποτελέσματα μπορεί να ωφελήσουν τα άτομα με παχυσαρκία προάγοντας την απώλεια βάρους, τη μείωση του κοιλιακού λίπους, τη μείωση της αρτηριακής πίεσης και την αύξηση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη , σύμφωνα με έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Όρεγκον.

Λυκίσκος και κατάθλιψη

Ο λυκίσκος μελετάται επίσης ως πιθανή θεραπεία για την κατάθλιψη και άλλες διαταραχές της διάθεσης. Μια μελέτη του 2017 που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Hormones διαπίστωσε ότι η καθημερινή λήψη συμπληρωμάτων με λυκίσκο μπορεί να μειώσει το στρες, το άγχος και την κατάθλιψη. 

Για την ελεγχόμενη με εικονικό φάρμακο κλινική δοκιμή, σε 36 νεαρούς ενήλικες με ήπια κατάθλιψη χορηγήθηκαν είτε 400 χιλιοστόγραμμα (mg) λυκίσκου είτε ένα εικονικό φάρμακο για τέσσερις εβδομάδες.

Στο τέλος της μελέτης, όσοι έλαβαν λυκίσκο εμφάνισαν σημαντικές μειώσεις στα επίπεδα άγχους, στρες και κατάθλιψης σε σύγκριση με την ομάδα του εικονικού φαρμάκου.

Οι ερευνητές μέτρησαν επίσης τα επίπεδα της ορμόνης του στρες, κορτιζόλης σε όλη τη μελέτη, αλλά δεν βρήκαν καμία συσχέτιση μεταξύ των επιπέδων κορτιζόλης και της χρήσης λυκίσκου. 10

Λυκίσκος και πιθανές παρενέργειες

Όταν λαμβάνονται για λόγους υγείας, τα συμπληρώματα λυκίσκου πιστεύεται ότι είναι ασφαλή και έχουν ελάχιστες παρενέργειες. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να εμφανίσουν κούραση. Η λήψη του φυτικού συμπληρώματος λίγο πριν τον ύπνο συνήθως βοηθά στην ελαχιστοποίηση του αντίκτυπου αυτού του συμπτώματος. 

Ο λυκίσκος μπορεί επίσης να προκαλέσει αλλεργική διασταυρούμενη αντίδραση (γενικά με ήπιο εξάνθημα και συμφόρηση) σε άτομα που είναι αλλεργικά στη γύρη σημύδας.

Δεν είναι γνωστό σε ποια δόση τα συμπληρώματα λυκίσκου είναι ωφέλιμα ή σε ποιο σημείο μπορεί να είναι επιβλαβή. Τα συμπληρώματα λυκίσκου προσφέρονται γενικά σε σκευάσματα των 300 mg έως 500 mg και θεωρούνται ασφαλή σε αυτό το εύρος.

Ο λυκίσκος πρέπει να αποφεύγεται σε ορισμένες ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με κατάθλιψη στα οποία ο λυκίσκος μπορεί να προκαλέσει επιδείνωση των συμπτωμάτων.

Άτομα με ασθένειες που εξαρτώνται από τα οιστρογόνα, συμπεριλαμβανομένης της ενδομητρίωσης , της γυναικομαστίας (μεγέθυνση μαστών στους άνδρες) και ορισμένων τύπων καρκίνου του μαστού, θα πρέπει να αποφεύγουν τον λυκίσκο λόγω της δράσης τους που μοιάζει με οιστρογόνα.

Λόγω της καταπραϋντικής τους δράσης, τα συμπληρώματα λυκίσκου θα πρέπει να διακόπτονται δύο εβδομάδες πριν από την επέμβαση, καθώς μπορεί να ενισχύσουν τα αποτελέσματα της αναισθησίας. Για τον ίδιο λόγο θα πρέπει να αποφεύγετε τη λήψη λυκίσκου με αλκοόλ, υπνωτικά χάπια ή άλλα κατασταλτικά του κεντρικού νευρικού συστήματος.

Συμπληρώματα διατροφής με λυκίσκο

Τα περισσότερα συμπληρώματα πωλούνται σε μορφή κάψουλας, βάμματος ή σκόνης.

Τα συμπληρώματα διατροφής δεν απαιτείται να υποβληθούν στις αυστηρές δοκιμές και έρευνες που κάνουν τα φαρμακευτικά φάρμακα. Για το λόγο αυτό, η ποιότητα των συμπληρωμάτων μπορεί να διαφέρει από τη μια μάρκα στην άλλη. Για να εξασφαλίσετε ποιότητα και ασφάλεια, επιλέξτε μόνο συμπληρώματα από αξιόπιστους, γνωστούς κατασκευαστές.

Ανεξάρτητα από τη μάρκα που θα επιλέξετε, έχετε υπόψη σας ότι η ασφάλεια των συμπληρωμάτων σε έγκυες γυναίκες, θηλάζουσες μητέρες και παιδιά δεν έχει τεκμηριωθεί.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φρέσκο ​​λυκίσκο αντί για συμπληρώματα;

Για να φτιάξετε ένα παγωμένο τσάι με λυκίσκο, προσθέστε 15γρ αποξηραμένου λυκίσκου σε ένα φλιτζάνι νερό και ένα φλιτζάνι ζάχαρη. Τα αφήνουμε να βράσουν και τα αφήνουμε να βράσουν για 10 λεπτά. Όταν κρυώσει, προσθέστε έως και 2 λίτρα  λεμονάδας με πάγο και σερβίρετε.

Λυκίσκος: Δοσολογία, ειδικές προφυλάξεις, αντενδείξεις

Ο λυκίσκος έχει χρησιμοποιηθεί ως ήπιο ηρεμιστικό ή βοήθημα ύπνου, με το αποξηραμένο strobile να χορηγείται σε δόσεις από 1,5 έως 2 g. Ένας συνδυασμός εκχυλίσματος με βαλεριάνα, Ze 91019 (ReDormin, Ivel) έχει μελετηθεί σε δόση λυκίσκου 60 mg για την αϋπνία.

Αντενδείξεις
Δεν έχουν ακόμη εντοπιστεί αντενδείξεις.

Εγκυμοσύνη/Γαλουχία
Δεν υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα κατά την εγκυμοσύνη και τη γαλουχία.

Αλληλεπιδράσεις
Κανένα καλά τεκμηριωμένο.

Παρενέργειες
Δεν έχουν αναφερθεί παρενέργειες όταν χρησιμοποιείται με μέτρο.

Τοξικολογία
Ως ιστορικό συστατικό τροφίμων, ο λυκίσκος έχει «γενικά αναγνωριστεί ως ασφαλής» (GRAS) από τον FDA. Ωστόσο, η χρήση φαρμακευτικών ποσοτήτων λυκίσκου μπορεί να ενέχει μεγαλύτερο κίνδυνο από τα κοινά επίπεδα έκθεσης κατά τη χρήση τροφίμων. Ένα ευρύ περιθώριο ασφάλειας για τον άνθρωπο έχει προεκταθεί από πειράματα σε ζώα. Κακοήθεις υπερθερμικές αντιδράσεις έχουν παρατηρηθεί σε σκύλους που κατανάλωναν υπολείμματα βρασμένου λυκίσκου.

Πηγές:

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.